Skip to main content

Årsmöte 2018 och ny styrelse

På föreningens årsmöte den 15 mars så fastställde årsmötet föreningens verksamhetsplan för 2018 samt valde en ny styrelse. Det lovar gott nu inför valåret 2018 och det finns mycket energi och hopp i föreningen.

Till nya ordföranden valdes Maria Ljuslin och Clara Averbo Norberg, ny kassör är Marlene Karlén och övriga i styrelsen är Jonna Sandin, Jan-Åke Kristofersson och Jonas Santesson. Ytterligare presentation av den nya styrelsen kommer att komma under våren.

Inför årsmöte 2018

Den 15 mars kommer Vänsterpartiet Älvsjö-Hägersten ha årsmöte för 2018, då ska ny styrelse och ordförande väljas och verksamhetsplan för 2018 sättas. Kom då och var med och påverka!

Passa på att nominera medlemmar till styrelse och ordförande till valberedningen, sker enklast via mail till Sara Stenudd eller Emelie Roxby-Schüsseleder.

Det går även att nominera till ny valberedning till [email protected].

 

Trafiksituationen i Älvsjö

Trafiksituationen speciellt längst Älvsjövägen och Folkparksvägen men även på flera håll i Älvsjö är farlig och det är på tok för mycket bilar som också kör alldeles för fort.

Till nämndmötet den 19 oktober för Älvsjö stadsdelsnämnd lyckades Vänsterpartiet få med sig en enig nämnd i en skrivning för att lyfta frågan hos vår förvaltning och mot Trafiknämnden och att det denna gång måste ske i dialog med medborgarna.

Hela skrivelsen går att läsa nedan:

Nämnden har flera gånger tidigare lyft att trafiksäkerheten i Älvsjö
måste ses över, framförallt där många barn vistas och behöver korsa
trafikerade vägar.
I den trafikmiljö som barn vistas i måste vi bidra till skarpa åtgärder
för att förhindra att barn skadas. Älvsjövägen och Folkparksvägen är
några exempel som visar på att vi har en trafiksituation som behöver
åtgärdas. Dessutom är detta vägar som ligger i anslutning till skolor.
Trafiknämnden arbetar med en översyn av hastighetsgränser runt om
i staden, och stadsdelsnämnden svarade på en remiss rörande Älvsjö
2016-11-17. I en särskilt uttalande påtalande en enig nämnd bland
annat den dåliga trafiksituationen på Folkparksvägen i synnerhet, och
det allmänna behovet av låga hastigheter utanför förskolor och
skolor, samt trafik–säkerhetsåtgärder som gör trafikmiljön säkrare för
oskyddade trafikanter.
Vi ser fram emot att förändringar av trafikmiljön ska göras utifrån
stadsdelsnämndens påpekanden, men dessa åtgärder verkar dröja.
Därför krävs det omedelbara insatser från såväl stadsdelen som
trafiknämnden.
Därför vill vi uppmana förvaltningen att snarast möjligt göra det som
är möjligt att genomföra inom Älvsjö stadsdelsområde för att bidra
till en tryggare trafiksituation, som att klippa ned häckar som
skymmer sikt. Eftersom många boende har stor kunskap om var
åtgärder behöver göras ser vi att en dialog med fördel förs
tillsammans med dem.
Vi önskar också att förvaltningen kontaktar trafikkontoret med en
uppmaning om att de prioriterar åtgärder på sina områden där många
barn rör sig.

Rapport från medlemsmöte 15 maj

Medlemsmötet den 15 maj gästades av Nooshi Dadgostar

Nooshi Dadgostar som är inbjuden talare berättar om vänsterns bostadspolitik och leder vår diskussion runt denna. Nooshi är riksdagsledamot för Vänsterpartiet från Stockholms län, sitter i förhandlingsgruppen som diskuterar budget och är även Vänsterpartiets bostadspolitiska talesperson.

Hon berättade om bakgrund och historia vilket till den situation vi har idag med stor bostadsbrist och stora klasskillnader när det gäller boende, t.ex. hur Sverige i början av 1900-talet hade marknadshyror vilket ledde då till bostadsbrist och undermåliga lägenheter och inte var en lösning på något annat än mer pengar till de som redan hade. Efter en tid med stora satsningar inom bostadspolitiken och då bostadsbristen i stort sett byggdes bort, bl.a. genom subventioner till hyresrätter så skedde igen ett paradigmskifte på 90-talet då allt stöd till hyresrätter togs bort.

Synskillnad mellan blocken på om bostaden är en vara som vilken som helst som marknaden ska lösa eller om det handlar om mänskliga rättigheter. Vi anser att det krävs skäliga bostäder som uppfyller vissa normer/standarder, inte bara vara ett tak över huvudet. Borgarna anser att marknaden ska lösa boendet, och att en osynlig hand ska ligga över marknaden och styra det så att marknaden fungerar.
Dock bor de flesta av oss inte i en marknad utan i bostäder.

Marknadshyror har genom tiderna visat sig att de inte fungerar, och rena marknadshyror finns inte i andra länder heller. I många länder finns social housing, vilket undvikits i Sverige. För att undvika största skillnaderna mellan fattiga och rikas boende så måste en viss kontroll finnas över vad som byggs och vilka priser som tas ut.
8 år av borgerlig bostadspolitik har lett till avskaffade investeringsstödet till hyresrätter, utförsäljningar och inte bygga något. Medborgarna omvandlades till konsumenter. 2008 avskaffades fastighetsskatten, det gynnade speciellt dem med stora inkomster och dyra fastigheter. En jämn eller borttagande av fastighetsskatten blir en oerhört orättvis skatt. Alla borgerliga partier vill ta bort samtliga satsningar på bostadsbyggande. De borgerliga har gemensam linje för att införa marknadshyra, tydligt i gemensamma och egna motioner från partierna efter valet, förra mandatperioden var de inte lika tydliga och drev inte den politiken.

Idag finns väldigt stora subventioner till de som äger fastigheter, t.ex. i form av ROT-avdrag, ränteavdrag och avskaffande av fastighetsskatten.

Det diskuterades att det kan finnas ett samband mellan driven politik och att ca 17 % av riksdagsledamöter bor i hyresrätt och övriga i egen ägd bostad. Det gör att de drivs av egna privata vinster när beslut tas och förslag läggs, samt även att många inte har förståelse kvar för behovet av hyresrätterna och deras förhållanden.
I Storstockholm märks väldigt tydligt att de borgerligt styrda kommunerna inte bygger hyresrätter.

Vad gör då (v) och regeringen? I budget finns nu:

  • Största satsningen på 20 år.
  • Investeringsstöd till hyresrätter.
  • Upprustningsstöd.
  • Kommunstöd för att ta fram mark.
  • Stöd till studentbostäder och äldrebostäder.
  • Stöd till marksanering.
  • Stöd för att förbättra utemiljö. Statliga lån för hyresrättsbyggande. Kommuner får sätta större press på byggherrar som håller på mark.
  • Höjer bostadsbidrag och bostadstillägg.

Viktigt att vi bygger stad när vi bygger nytt, marknaden kan inte efteråt lösa plats för att bygga skolor, vårdinrättningar, parker etc.
Stockholm växer varje år med ca 40000 invånare, för halva den ökningen står barn som föds i området borträknat de som dör, ca 40000 flyttar in från resten av landet men lika många flyttar från sthlm till resten av landet, så den andra hälften är invandring från andra länder.
Bostadspolitiken och bristen på hyresrätter hänger väl ihop med de ökade klyftorna i samhället, inkomstspridningen har blivit betydligt större i Sverige under många år. Det går inte att bortse ifrån i sammanhanget.

Det är marknadshyror på andra handsmarknaden, otydlighet vad gäller lag och maxpris, efter nya lagen var tolkningen en men nu har andra tolkningar kommit. Viktigt att få rimliga priser på andra handsmarknaden också, idag i sthlm kan det vara billigare att bo länge på hotell än att hyra i andra hand.
Bostadsfrågan är väldigt het och viktig i sthlm, dock inte lika stor i resten av landet. Ännu oklart om det kommer bli en stor valfråga.

Nooshi tackas varmt för att hon kommit och lett vår diskussion kring bostadspolitik.

Rapport från medlemsmöte 24 april

Den 24 april träffades ett antal medlemmar från lokalföreningen och började diskutera erfarenheter från valet 2014, vad vi vill se och driva inför 2018 samt så valde vi en lokal valkommitté som ska driva vidare arbetet, främst utifrån ett antal beslut som medlemsmötet tog.

 

 

Det var:

  • att vår partiförening prioriterar Solberga/Älvsjö centrum, Västertorp och Fruängen i valrörelsen. Att valledningen får i uppgift att anpassa frågor från distriktet och partiet centralt till situationen i dessa områden
  • att ge valledningen uppgiften att valkampanjen tydligt knyts till frågan om nej till vinster i välfärden. Att göra det i ett sammanhållande koncept som avspeglas i upplägget så att de lokala frågorna samlas in under paraplyt nej till vinstjakt i välfärden
  • att vi ska utforma en visuella, pedagogisk kampanj, lokal förankrad, som gärna ska väcka uppmärksamhet och mana diskussion och möten med väljare
  • att dra igång röd lördag efter sommaren
  • att utse en person som ansvarig för insändare
  • att valledningen får i uppdrag att ta kontakt med våra medlemmar för att undersöka vilka aktiviteter vår partiförening behöver göra för att aktivera medlemmarna under valrörelsen och att valledningen får i uppdrag att undersöka vilka föreningar som verkar inom vårt område och vad deras frågor är

Det fanns mycket goda idéer, och det var en positiv stämning på mötet. Vi tar med oss detta då vi nu går vidare mot en kommande valrörelse, vi hade goda valresultat i stora delar av vårt område 2014, men vi har all anledning att tro att vi kan lyckas ännu bättre 2018. Det här samhället behöver mer socialistisk, feministisk politik på en ekologisk grund, och det är bara ett parti som kan leverera det!

Nu fortsätter kampen för ett jämställt och rättvist samhälle!

1 maj 2017 Det är vår tur nu!

Måndag den 1 maj har vi planerat in sillfrukost för de som vill samlas inför 1:a majfirandet, detta anordnar vi tillsammans med V Liljeholmen-Hägersten. Även denna gång på Midsommargården som är bokad 9.30 till 11.30, därefter gemensam färd in till Medborgarplatsen för att delta i vänsterns demonstrationståg som avgår klockan 13.

Medlemsmöte 24 april

Den 24 april kommer ett medlemsmöte hållas då vi ska börja diskutera valförberedelser inför nästa års valrörelse, det ska bland annat pratas om lokal valledningsgrupp, lokal valledare, kampanjer, utåtriktat arbetet och om möjliga lokala valfrågor som vi bör lyfta och hur det skulle kunna ske.

Vi önskar våra medlemmar välkomna till mötet på Midsommargården (Telefonplan 3, tunnelbana Telefonplan) klockan 18:00, vi bjuder som vanligt på soppa innan mötet börjar. Kom och var med och påverka vår kommande valrörelse.